tag:blogger.com,1999:blog-4617356856800419501.post4086680701709799219..comments2023-09-09T22:12:47.504+03:00Comments on Salme muinaslaev: RänivetikadEster Orashttp://www.blogger.com/profile/14293636446175450392noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-4617356856800419501.post-51692645077620349632008-11-04T19:13:00.000+02:002008-11-04T19:13:00.000+02:00See ränivetikate analüüs annab väga head infot näi...See ränivetikate analüüs annab väga head infot näitamaks, kus asus kunagi rannajoon. Nö rusikareegli põhjal peaks see 7. sajandil olema olnud ca 4 m merepinnast, tegelikkuses sõltub muidugi kohalikest oludest. Kas sobib?<BR/><BR/>Kuigi olen seda oma esimeses, lehele antud kommentaaris juba öelnud, tahaksin siiski veel kord korrata - suure tõenäosusega polnud see laev maetud, kui lähtuda taolistele matustele iseloomulikust matmiskombestikust! Skandinaavia paatmatused kõdunesid õhu käes ja kaeti pinnasega alles sajandeid hiljem, moodustades alles siis sellised kääpad, nagu me neid tänapäeval teame. Sellest on kirjutanud kasvõi näiteks Frands Herschend. Paatmatuseid Eesti resp läänemeresoome oludesse adapteerides võib veelgi suurema tõenäosusega oletada, et paat lihtsalt lasti kõduneda õhu käes - samasugune oli matusekombestik ju näiteks ka Lepnas, aga ka mujal surnumajades, olgu siis Eestis või teistel soomeugri aladel. Suur osa analüüsitud luumaterjali osutab samuti, et luud on olnud pikka aega ilmastikuolude käes. Eeldus, et matus on üksnes midagi sellist, mis on kuidagiviisi kinni kaetud, lähtub tänapäevasest ettekujutusest, millel ei pruugi mineviku tõekspidamistega olla midagi pistmist!<BR/><BR/>Teiseks tahaks veel märkida, et paadi transportimine matusekohta vett mööda on minu arvates igati loogiline. Imelik, kui seda oleks hakatud maad mööda vedama. Praktiliselt päris rannajoonelt on ju teada ka muid matuseid, kasvõi Viltinas näiteks. Liminaalsus oligi ilmselt taolise valiku printsiibiks. Pealegi on ju selge, et Salmes on tegu suurema kalmistuga, kui üksnes üks paat, nüüd kus on saadud veel leide. <BR/>Minu jaoks on muidugi üks intrigeerivamaid sadamakoha võimalus. Sadamakohtadest leitakse tihti matuseid-kalmeid, vähemalt Põhjamaades. Ümbruskond sobiks sadamakohaks oma topograafiliste näitajate poolest ka ideaalselt.<BR/><BR/>parimat ja jõudu!<BR/><BR/>MarikaMarika Mägihttps://www.blogger.com/profile/10352914024901200659noreply@blogger.com